Cookies är aktiverade på den här webbplatsen för att ge dig bästa möjliga webbupplevelse. Du kan konfigurera cookie-inställningarna för att inaktivera cookies. Mer information »

Genom att acceptera alla cookies kommer webbplatsen ihåg de sökningar och val du gör, samt förbättrar funktionaliteten. Med hjälp av cookies samlar vi in information som hjälper oss att utveckla sajten och användarupplevelsen. Cookies tillåter oss att bättre rikta in användarrelevant innehåll. Vissa cookies är tredjepartscookies.

Acceptera alla cookies

Genom detta val så fungerar katalogen som så att de inställningar som görs i katalogen sparas för ditt framtida besök, dock upp till 30 dagar eller tills du själv rensar cookies i din webbläsare. Alla cookies som används för analys stängs av.

Använd endast nödvändiga cookies

Vanliga frågor om Autokatalogen

Här finner du en rad frågor om Autokatalogen.se. Börja med att hitta det område som du har frågor inom. Hittar du en fråga som svarar mot ditt intresse, klicka på den så kommer du till ett svar.

Tekniska förutsättningar
Vilka webbläsare stödjer Autokatalogen?
Vilka inställningar måste göras för att jag ska kunna använda Autokatalogen?

Allmänna frågor
Ibland går det fort att ladda en sida och ibland går det långsamt. Varför är det olika?
Vilka öppettider har Autokatalogen?
Hur gör jag för att bli kund i Autokatalogen?
 

Inloggning och lösenord
Hur gör jag för att byta lösenord?
Jag har glömt bort mitt lösenord, vad skall jag göra?

Artikelsökning
Varför får jag inte träff när jag söker på min bils registreringsnummer?
Varför visas det flera motorkoder för det fordon jag valt?
Varför kan jag inte se monteringsbeskrivningar?
Vilka priser ser jag?
Hur gör jag för att få en lista på de registreringsnummer jag sökt på?

Varukorg, order och orderläggning
Varför kan jag inte lägga en order?
Hur ändrar jag en leveransadress?
Kan man lägga in en tillfällig leveransadress?
Kan jag få statistik över våra inköp?
Kan jag komplettera en tidigare lagd order?
Hur får jag en orderbekräftelse?
Kan jag ha flera varukorgar igång samtidigt?
Hur länge finns en varukorg kvar?
Varför måste jag trycka både på "Köp" och "Lägg order"?

Leveranser
När får jag leverans på order jag lagt i Autokatalogen.se?
Hur gör jag för att se när jag får leverans på en lagd order?

Tekniska förutsättningar

 Vilka webbläsare stödjer Autokatalogen?
Autokatalogen testas med senaste versioner av Firefox, Edge och Chrome.

Vilka inställningar måste göras för att jag ska kunna använda Autokatalogen?
Det är helt nödvändigt att webbläsaren tillåter cookies, annars fungerar inte Autokatalogen. Bildskärmen skall klara minst 1024x768 punkters upplösning men kan vara inställd på högre.

Till överst på sidan

Allmänna frågor

Ibland går det fort att ladda en sida och ibland går det långsamt. Varför är det olika?
Det beror på att varje gång en sida laddas ned till din dator så är det ett flertal olika formulär som skall laddas ned. Informationen till  dessa formulär hämtas från olika system. Beroende på belastningen på dessa system så varierar nedladdningstiden.

Vilka öppettider har Autokatalogen?
Autokatalogen är öppen dygnet runt, sju dagar i veckan. Dock är öppettiderna för orderläggning alla vardagar mellan 06.00 och 21.00 och lördagar mellan 08.00 och 15.00. När vi behöver stänga systemet för installationer av nya versioner så meddelas det i god tid.

Hur gör jag för att kunna handla i Autokatalogen?
För att kunna handla i Autokatalogen behöver du vara kund till KGK. För att kunna logga in Autokatalogen, kontakta din säljare på KGK.

Till överst på sidan

Inloggning och lösenord

Hur gör jag för att byta lösenord?
Det finns en flik som heter "Admin", klicka på den och sedan på "Egen profil" och du kommer till en sida som visar dina användaruppgifter. På den sidan finns en knapp "Byt lösenord". Tryck på den så kan du ändra ditt lösenord.

Jag har glömt bort mitt lösenord, vad skall jag göra?
Hos alla företag som har rätt att logga in på Autokatalogen finns en ansvarig person med rättigheter att lägga upp användare. Den personen kan hjälpa dig. Om den ansvariga på ert företag får problem kan den personen vända sig till vår tekniska support telefon 08-92 34 00 eller info@kgk.se.

Till överst på sidan

Artikelsökning

Varför får jag inte träff när jag söker på min bils registreringsnummer?
En anledning kan vara att fordonet du söker på är för nytt. Vår databas, som innehåller alla fordon som finns registrerade hos Vägverket, uppdateras en gång/månad. Det innebär att fordon som registrerats innevarande månad inte är med i vår databas.

Varför visas det flera motorkoder för det fordon jag valt?
Vi tar fakta om vilka delar som ingår i ett fordon från TecDoc, som är en gemensam databas för hela reservdelsindustrin i Europa (Läs mer om TecDoc). Dessa fakta kopplas sedan till svenska registeringsnummer. Undantagsvis innehåller TecDoc fler motorkoder på en bilmodell och det går inte att avgöra vilken motor som finns i fordonet.

Varför kan jag inte se monteringsbeskrivningar?
Man måste, i regel, vara inloggad och ha rätt behörighet för att kunna se monteringsanvisningar.

 Vilka priser ser jag?
Är du inloggad och har behörighet att se nettopriser ser du de priser ert företag betalar för artiklarna. Har du inte den behörigheten ser du de rekommenderade cirkapriserna. Är du inte inloggad visas inga priser. Istället visas en hänvisning till någon av våra återförsäljare för ytterligare pris- och produktinformation.

 Hur gör jag för att få en lista på de registreringsnummer jag sökt på?
För att få en lista på senast använda registreringsnummer i fältet där du anger registeringsnummer så skall du aktivera en funktion i din webbläsare. Instruktion för Internet Explorer: Klicka på "Verktyg" i huvudmenyn, välj "Internet-alternativ", klicka på fliken"Innehåll", tryck på knappen "Komplettera automatiskt" och se till att funktionen "Formulär" är markerad.

Vad är TecDoc?
TecDoc är ett informationssystem som innehåller data på vilka delar som ingår i ett visst fordon. TecDoc innehåller mer än 800.000 artiklar från 125 biltillverkare.


Till överst på sidan


Varukorg, order och orderläggning

 Varför kan jag inte lägga en order?
Du måste vara inloggad, ha behörighet för att kunna lägga en order och dessutom ha en aktiv varukorg.

 Hur ändrar jag leveransadress?
Under fliken "Admin" hittar du din "Kundprofil" i menyn till vänster. Där kan man lägga till och ta bort leveransadresser, förutsatt att man har den behörigheten.

Kan man lägga in en tillfällig leveransadress?
Har du behörighet kan du på en order ange en sk Tillfällig leveransadress.

Kan jag få statistik över våra inköp?
Tyvärr kan du för tillfället inte finna inköpsstatistik på Autokatalogen. Den funktionen kommer dock snart.

 Kan jag komplettera en tidigare lagd order?
Nej, inte om du har tryckt på knappen "Skicka order". Du kan dock annullera orderrader på detta sätt men endast samma dag som du lagt ordern. För att titta på lagda, ej fakturerade order går du till fliken "Varukorg" och klickar på "Orderhistorik". Där letar du fram aktuell order och är den ej levererad så kan du annullera orderader i denna order. Markera de orderrader som du vill annulera och klicka på knappen "Anullera valda".

Till överst på sidan

 Hur får jag en orderbekräftelse?
När du lagt en order, dvs tryckt på knappen "Lägg order" så skickas ett mail till den mailadress som är angiven på din profil. Klicka på fliken "Admin" och sedan på "Egen profil" för att kontrollera att dina användaruppgifter är korrekta. Det skickas även en orderbekräftelse till den adress som finns angiven för din kundprofil. Klicka på fliken "Admin" och sedan på "Kundprofil" för att ändra på den adressen.  

 Kan jag ha flera varukorgar igång samtidigt?
Ja, ert företag kan ha flera varukorgar aktiva samtidigt. I och med att du lägger ordern så rensas varukorgen. För att kunna beställa en eller flera artiklar måste dessa först läggas i en varukorg innan det skapas en order. Innehållet i en varukorg kan resultera i fler order beroende på vilket lagerställe artiklarna skall komma ifrån.

 Hur länge finns en varukorg kvar?
En varukorg kan ligga kvar i 3 månader och tas sedan bort automatiskt. Artiklarna som ligger i varukorgen är dock inte reserverade så länge utan beror på vilken ordertyp varukorgen har.

 Varför måste jag både trycka på "Köp" och "Lägg order"?
Oavsett hur du hittat en artikel som du vill köpa, det kan vara genom artikelsök eller en orderrad som du stansat in, så måste du tala om för systemet att du vill köpa den. Det gör du genom att trycka på "Köp-knappen" eller i vissa fall genom att ange "Köp allt". Artikeln eller artiklarna läggs då i en varukorg. Det är först när du trycker på "Skicka order" som en varukorg blir till en order.

Till överst på sidan


Leveranser

När får jag leverans på order jag lagt i Autokatalogen?
Innan du kan lägga en order så måste du skapa en varukorg som du lägger artiklarna i. När du lägger den första artikeln i en varukorg så bestämmer du ordertyp och leveranssätt för just den ordern. Det är alltså du själv som bestämmer när du får leverans.

Hur gör jag för att se när jag får leverans av en lagd order? 
Klicka på fliken "Varukorg" och sedan på "Orderhistorik". Välj att titta på "Ej levererade order". Då visas de ordrar som innehåller artiklar som ej är levererade. Välj aktuell order. I bildens underkant ser du då vilka artiklar (orderader) som ännu ej levererats. Klicka på "info" för aktuell orderad så får du besked om när leverans kommer att ske och med vilken speditör.